Mindfulness to świadome skupienie uwagi na doświadczeniu bieżącej chwili z otwartością i bez oceniania.
Na mindfulness składają się dwa równoważne komponenty. Pierwszy to skupianie uwagi na bieżącym doświadczeniu: na sygnałach płynących z ciała, emocjach i myślach. Drugim komponentem jest życzliwość czyli zachowanie postawy akceptacji, zaciekawienia i otwartości wobec wszystkiego, czego doświadczamy w umyśle.
W trakcie treningu mindfulness można poznać konkretne techniki powracania do bieżącej chwili.
Dzięki nim postępuje wydostawanie się z niekorzystnych schematów, przerywamy wewnętrzny hałas natłoku myśli. Uczymy się pracować ze świadomością i przesuwać uwagę za zasłonę nawykowych myśli, uwalniamy się od ruminacji. W ten sposób odzyskujemy dostęp do bieżącego momentu. Badania naukowe ostatnich lat pokazują, że praktyka mindfulness może być niezwykle pomocna w poprawie jakości życia.
Określenie mindfulness wywodzi się z praktyki medytacyjnej Wschodu i jest tłumaczeniem terminu palijskiego sati. Mindfulness stał się popularny na Zachodzie w końcu lat siedemdziesiątych za sprawą badań nad stresem i chronicznym bólem prowadzonych przez prof. Jon Kabat-Zinna w University of Massachusetts Medical School. Efektem badań było stworzenie 8 tygodniowego programu redukcji stresu, znanego dziś na całym świecie pod nazwą Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR).
Od roku 1979 liczne badania kliniczne udokumentowały, że praktyka mindfulness przynosi pozytywne efekty dla zdrowia fizycznego i psychicznego mimo tego, że nie leczy schorzeń.
Z biegiem czasu powstały kolejne kursy stworzone z myślą o konkretnych grupach odbiorców. Obecnie interwencjie mindfulnessowe prowadzi się w wielu obszarach życia jak medycyna, edukacja, biznes, służba zdrowia czy rodzicielstwo. Obok programów dla osób dorosłych stworzono także kursy i ćwiczenia dla dzieci młodszych oraz dla młodzieży.